ISOVER-tuotteita asentamassa

Kohteen tiedot

Selite&Arvo
Key
Luovutus
Value
Lokakuu 2019
Key
Pituus
Value
337 m
Key
Leveys
Value
42 m
Key
Syväys
Value
8,8 m
Key
Matkustajahyttejä
Value
2610 kpl
Key
Matkustajia
Value
6554
Key
Miehistö
Value
1646
Key
Ajonopeus
Value
17 km

Costa Smeralda -risteilijä

Oikein valittujen, huolella asennettujen eristeratkaisujen ansiosta modernit laivat ovat entistä energiatehokkaampia, vähäpäästöisempiä ja hiljaisempia.

Oikein valittujen, huolella asennettujen eristeratkaisujen ansiosta modernit laivat ovat entistä energiatehokkaampia, vähäpäästöisempiä ja hiljaisempia.

Italialainen elämys laivassa: Costa Smeralda tarjoaa valmistuttuaan vierailleen häkellyttävän kattauksen katsottavaa, koettavaa ja nautittavaa.

Lippulaivan sydämeksi on rakennettu esityksille pyhitetty Colosseo, kolmitasoinen alue laivan keskellä. Laivan perässä on kolmen kannen korkuinen Piazza di Spagna auringosta nauttimiseen. Ylimmän kannen lasilattiaisella parvekkeella voi kuvitella lentävänsä meren yllä. Laivan keulan Travestere-aukiolta löytyy sekä kauppoja että baareja. Nälkäiseksi tai janoiseksi kukaan ei Costa Smeraldalla jää. Laivaan tulee yksitoista ravintolaa kuten pizzeria Pummid’Oro ja perheravintola Tutti a Tavola. Laboratorio del Guestossa vieraat valmistavat haluamaansa ruokaa ihan itse. Juomista huolehtii laivan yhdeksäntoista baaria. Luonnollisesti laivasta löytyy ylellinen täyden palvelun kylpylä, vesipuisto, teatteri, disko, kasino ja erilaisia pelihuoneita. Teineille ja lapsille löytyvät omat alueensa ja onpa laivalla jopa oma museonsakin.

Valtava eristyskohde

Costa Smeralda tekee vaikutuksen jo pelkillä mittasuhteillaan. Onhan 180 000 bruttovetoisuustonnin laivalla pituutta 337 ja leveyttäkin 42 metriä. Kansia laivassa on 22. Matkustajahyttejä Välimeren suurimpaan loistoristeilijään tulee 2610 ja matkustajia laivaan mahtuu 6554.

Ja eristeitä sitten, niitäkin riittää! –Tämän kokoisessa laivassa on melkoisesti eristemateriaalia, yli 450 000 m², siis 1,5 tuhatta tonnia eristettä, Isoverin laivateollisuuden teknisten eristeiden avainasiakaspäällikkö Herkko Miettinen selventää.

Eristeitä tarvitaan laivassa lähes kaikkialla: niitä tarvitaan lämmön-, palo- ja LVI-eristämiseen, sekä äänenvaimennukseen. Paloeristeiden merkitys paloturvallisuuden takaamisessa laivaolosuhteissa ei varmastikaan ole kenellekään yllätys. Myös tehokkaan lämmöneristyksen merkitys on viime vuosina kasvanut entistä merkittävämmäksi. Energiatehokkaat rakenteet, kuten hyvin eristetyt ulkolaidat, säästävät lämmityskuluissa ja vähentävät myös CO2-päästöjä, mikä puolestaan pienentää risteilyliikenteen ympäristövaikutuksia.

Miellyttävä äänimaailma on laivalla aikaisempaa tärkeämpi osa onnistunutta risteilykokemusta. Hyttikansilla on oltava hiljaista, tunnelmallisessa ruokaravintolassa rauhallista ja discossa musiikin on toistuttava tismalleen oikealla tavalla. Äänenvaimennukseen ja akustisten olosuhteiden suunnitteluun paneudutaan todella huolella.

Painolla suuri merkitys

Kun eristettä on laivassa yli 450 000 m², eristemateriaalin painolla on todella suuri merkitys. –Jokaista pudotettua painokiloa kohti säästetään polttoainekustannuksissa euro vuodessa, Herkko Miettinen kertoo. Kysymyksessä on merkittävä taloudellinen säästö, mutta samalla vähennetään merkittävästi myös hiilidioksidipäästöjä.

On siis merkitystä, minkä painoisia eristeratkaisuja laivaan valitaan. ISOVERin lasi- ja kivivillan parhaat puolet yhdistävää ULTIMATE-mineraalivillaa käytettäessä eristysratkaisujen paino laivassa on saatu puolittumaan. Polttoainekustannuksissa päästään siis jopa 200 000 euron säästöihin vuositasolla.

Materiaalin eristyskyky perustuu sen ainutlaatuiseen kuiturakenteeseen. Materiaaliominaisuutensa vuoksi ULTIMATE-eristeillä on erinomaiset ääntä vaimentavat ja eristävät ominaisuudet. Tehokkaat eristeet varmistavat ohuet, kevyet ratkaisut ja säästävät energiaa.

Costa Smeraldassa ISOVER Ultimatella ja muilla ISOVERin eristeillä eristettyä pintaa löytyy niin hyttien väliseinistä ja katoista, IV-kanavista, laipioista, kansista, alas lasketuista katoista, erilaisista palokatkoista ja pakoputkista. Määrissä eristeitä menee eniten paloeristyksiin noin 60 % ja loput 40 % ääni- ja lämpöeristyksiin.

Teksti: Dakota Lavento

Ota yhteyttä
Back top