Rakennusalalla kaivataan avoimempaa vuorovaikutusta

Pe, 01.03.2019 - 08:32

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisyrityksistä noin kaksi kolmasosaa käyttää sosiaalista mediaa. Yhdeksän kymmenestä yrityksestä käyttää sosiaalista mediaa markkinointiin ja yrityksen imagon kehittämiseen, mutta vasta noin kolmannes osallistaa asiakkaitaan tuotekehitykseen tai tekee yhteistyötä sidosryhmien kanssa somessa.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisyrityksistä noin kaksi kolmasosaa käyttää sosiaalista mediaa. Yhdeksän kymmenestä yrityksestä käyttää sosiaalista mediaa markkinointiin ja yrityksen imagon kehittämiseen, mutta vasta noin kolmannes osallistaa asiakkaitaan tuotekehitykseen tai tekee yhteistyötä sidosryhmien kanssa somessa. Eli monologia dialogin sijaan.

Harvinaisinta sosiaalisen median käyttö on rakentamisen toimialalla (42 %), mikä ei ole yllättävää. Alalla kun on totuttu "tekemään mitä tilataan". Rakennusalalla pitkään haudutetut prosessit ja betonoidut rakenteet hidastavat muutosta, kuten digitalisaation tarjoamien työkalujen käyttöönottoa.

Edistystäkin tosin tapahtuu: esimerkiksi omatoimirakentajien ja remontoijien opastaminen sosiaalisessa mediassa on ollut jo vuosia kasvava trendi. Tähän rakennusmateriaalien ja -ratkaisujen valmistajat ovat tarttuneet – Saint-Gobain mukaan lukien. Rakentamisen brändimme Ecophon, Gyproc, ISOVER ja Weber tarjoavat YouTube-kanavillaan laajan valikoiman videoita, joissa ohjeistetaan tuotteiden oikeaa käyttöä sekä kerrotaan niiden vinkit niiden käyttöön ja huoltoon elinkaaren aikana. Moneen eri kanavaan sopivalla videomuodolla voidaan näin korvata kömpelömpiä kirjallisia ja kuvallisia työohjeita (joita emme aina muutenkaan ole lukeneet). Meille on tärkeää edistää avointa tiedonsaantia ja tarjota mahdollisimman paljon informaatiota helposti löydettävissä, ymmärrettävässä ja jaettavassa muodossa.

Sosiaalisen median toinen tärkeä ulottuvuus on uudenlaisten asiantuntijakohtaamisten mahdollistaminen. LinkedInissä, Twitterissä ja muissa ammatillista ajatustenvaihtoa sisältävissä kanavissa on helpompaa löytää samoista aiheista kiinnostuneita osaajia ja yhteistyökumppaneita kuin koskaan aiemmin – maailmanlaajuisesti. Voimme kertoa näissä kanavissa meille tärkeistä aiheista, kuten asumismukavuudesta, sisäilman laadusta, elinkaaritehokkuudesta ja rakentamisen ympäristövaikutuksista, ja saada vastavuoroisesti teiltä ideoita ja kehitysehdotuksia, ehkä vastaväitteitäkin.

Sosiaalinen media ei korvaa fyysisiä kohtaamisia – haluamme edelleen tavata asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme kasvokkain erilaisissa tapahtumissa – mutta se tarjoaa hyvät mahdollisuudet alan ja yhteistyön kehittämiselle. Vuorovaikutteisuuden ja avoimuuden lisääminen vaatii vielä paljon työtä, myös meiltä. Kerro meille, mitä tietoa sinä kaipaat ja auta meitä viemään alaa eteenpäin!

Jos muutos olisi helppo, se olisi jo tehty.

 

Viktor Lax

Saint-Gobain Finland

Back top