
Uratarinat: Piia
Uusi työ oli kuin kotiinpaluu – Piia Pirhosen uratarina
Piia Pirhonen aloitti Saint-Gobain Finlandilla asiakaspalvelujohtajana vuoden 2023 vaihteessa. Hänen vastuulleen kuuluu nyt Gyprocin, Isoverin sekä Weberin asiakaspalvelutoiminnot. Kokonaisuudessaan Piia on ollut talossa töissä pian 20 vuotta.
Piia aloitti uransa alun perin asiakaspalvelussa myyntisihteerinä. Työhön mukaan tuli pian SAP-toiminnanohjausjärjestelmän kehitystä ja sen jälkeen asiakaspalvelupäällikön rooli. Ennen nykyistä pestiään Piia työskenteli viisi vuotta IT-osastolla.
– Tänä vuonna tulee täyteen 20 vuotta talossa. Näihin vuosiin mahtuu paljon haastavia ja mielenkiintoisia rooleja ja projekteja. Otan uuden tehtävän innolla vastaan, sillä nykyinen tiimini on valtavan monipuolinen ja laaja-alainen, Piia kertoo.
Asiakaspalvelutiimi toimii Helsingin pääkonttorilla 35 hengen voimin.
– Meillä hoidetaan kaikki asiakkaiden yhteydenotot tilauksiin, toimituksiin sekä laskutukseen liittyen. Yhteistyö asiakkaiden kanssa tekee päivistä vaihtelevia, Piia sanoo.
Digitaalisuuden kehitys tukee työntekoa
Digitaalisuus on ollut osa Piian työtä jo kauan. Uraan on mahtunut useita CRM-asiakkuusjärjestelmiä, SAP-muutoksia ja verkkokauppaprojekteja, sekä Suomessa että ulkomailla.
– Digitaalisuudesta on puhuttu jo vuosikausia ja jotenkin tuntuu, ettei rakennusala ainakaan ole ihan etupellossa näissä asioissa. Itselleni kuitenkin on tärkeää tarjota omalle henkilöstölle sekä asiakkaillemme modernit työkalut oman työnsä avuksi, Piia sanoo.
Digitaalisuus on myös tärkeä osa asiakaspalvelua.
– Asiakkaillemme tarjoamme uudistetun palvelukanavan eSaint-Gobain.fi, jota on helppo käyttää valitsemallaan laitteella mihin aikaan tahansa. Hyödynnämme asiakaspalvelussa myös robotiikkaa ja myyntihenkilöstöllämme on varmasti alan parhaita digitaalisia työkaluja käytössään. Työkaluja myös kehitetään koko ajan, jotta palvelumme toimivat parhaalla mahdollisella tavalla myös jatkossa, Piia muistuttaa.
Kotimaisuus on tärkeä arvo
Saint-Gobain Finland on osa kansainvälistä konsernia, mutta toimii pääosin paikallisesti. Vuonna 2022 toimitetuista tonneista noin 98% valmistettiin Suomessa. Saint-Gobain toimii vastuullisesti edistämällä ilmastokestävää, vähähiilistä rakentamista globaalisti ja paikallisesti.
– Suomalaisuus on itselleni tärkeä arvo ja on ilo työskennellä yrityksessä, jonka toiminta kohtaa tässäkin oman arvomaailmani kanssa. Asun itse myös maaseudulla ja kotimaisuus on kunniassa. Kasvatan Suomen alkuperäisrotuisia suomenhevosia ja on tärkeää muistaa, ettei suomalaisuutta voi ostaa. Se on tehtävä itse, Piia tähdentää.
Asiakaspalvelukentällä tilanteita ratkotaan ripeästi ja joustavasti, joten Piian mukaan maalaiselämä on hyvää vastapainoa välillä hektisellekin arjelle. Hybridimallilla työskentely myös auttaa sovittamaan yhteen työtä ja vapaa-aikaa sujuvasti.

– Työ sekä harrastukset ovat opettaneet, että hyvään lopputulokseen päästään vain yhteistyöllä. Hevonenkin tekee mielellään, kun nätisti pyydetään. Käskyttämisellä voi olla päinvastaiset vaikutukset. Sopuisassa yhteistyössä on usein mukavampi työstää ongelmia selväksi ja lopputulos varmasti tulee kaikille mieluisammaksi, Piia päättää.
Lue lisää Saint-Gobain Finlandin asiakaspalvelusta:

Piia Pirhonen
Asiakaspalvelujohtaja, Saint-Gobain Finland