Jani Kaasalainen Chryso-liiketoiminnan ohjaimissa – tavoitteena kattaa Suomen betoniteollisuuden tarpeet

Ke, 14.09.2022 - 10:33
Jani Kaasalainen nimitettiin Chryso-myyntipäälliköksi kesällä 2022. Työn alla on Chryson tuotanto- ja laboratoriotoiminnan käynnistys Suomessa.
Jani Kaasalainen

Saint-Gobain osti syksyllä 2021 Chryson, johtavan globaalin rakennuskemikaalien toimittajan. Chryso tarjoaa kattavia lisäaineratkaisuja kestävään rakentamiseen, mikä auttaa vähentämään merkittävästi betonin hiilijalanjälkeä.

– Saint-Gobain päivitti vuonna 2021 Grow and Impact -strategiaansa. Osana tätä strategiaa haemme kasvua uusilta liiketoiminta-alueilta, joista Chryso toimii hyvänä esimerkkinä, kertoo Saint-Gobain Finlandin markkinointijohtaja Viktor Lax.

Suomessa Jani Kaasalainen nimitettiin Chryso-myyntipäälliköksi kesäkuussa 2022 vetämään uutta liiketoimintaa. Kaasalaisella on pitkä kokemus betonialasta.

– Aloitin 2003 myynti-insinöörinä Sika Finlandilla betonin lisäaineliiketoiminnassa. 15 Sika-vuoteni aikana tein myös tuotepäällikön ja myyntijohtajan tehtäviä. Näiden lisäksi toimin Sika-konsernilla EMEA-alueen teknologiatuotepäällikkönä kehittäen ja kouluttaen uusia konsepteja betoniteollisuuteen, Kaasalainen kertoo. 

Sikan lisäksi Kaasalainen on ennen Saint-Gobainille tuloaan toiminut muun muassa globaalina tuotepäällikkönä Normetilla.

– Niissä hommissa tuli kierrettyä maapallo Siperiasta Etelä-Amerikkaan, Kaasalainen naurahtaa. 

Suomeen tulossa oma tuotanto, laboratorio ja kuljetukset

Suomen osalta Chryso-liiketoiminnan tavoitteena on kattaa kaikki betoniteollisuuden tarvitsemat kemikaalit. 

– Pelkkien kemikaalien myynnin sijaan meillä tulee olemaan tarjonnassa myös paikallinen tekninen tuki ja tuotanto, Kaasalainen kertoo.

Suomeen on tulossa myös oma laboratorio, jonka avulla voidaan tehdä asiakkaan kanssa läheistä yhteistyötä ja kehittää juuri heidän toimintaansa parhaiten sopivia tuotteita.

– Betonilabrassa voi tehdä pienessä mittakaavassa testejä, jos vaikka asiakkaan sementti vaihtuu tai käyttöön ollaan ottamassa uutta betonimateriaalia. Voimme myös tarjota sisäistä laadunvalvontaa, Kaasalainen sanoo.

Vuoden 2022 syksyn aikana tavoitteena on saada valikoitua myytävät tuotteet valikoimaan, jonka jälkeen toimitukset sekä asiakasyhteistyöt käynnistyvät.

– Kun kaikki palaset ovat kohdillaan, voimme hyvin toimittaa tuotteita ja antaa asiakastukea paikallisesti Suomessa, ilman että raahaisimme kemikaalikontteja ulkomailta tänne, Kaasalainen toteaa.

Kemikaalien avulla parempi betonin työstettävyys ja pidempi käyttöikä

Chryso on innovatiivinen yritys, joka panostaa tuotekehitykseen. Tuotteen ja toiminnan puolesta Chryso sopii myös täydellisesti Saint-Gobainin vastuulliseen liiketoimintaan.

Betonin lisäaine on betonitehtaan toiminnalle kriittisen tärkeä elementti, sillä ilman siltä betonia ei voi tehdä. 

– Lisäaineilla parannetaan betonin työstettävyyttä, pidennetään käyttöikää ja luodaan säästöjä niin kustannusten kuin päästöjenkin osalta. Lisäaineiden avulla betonissa olevan sideaineen, eli useimmiten sementin, määrää voidaan vähentää, joka osaltaan vähentää päästöjä, Kaasalainen selittää.

Betonin lisäaineen avulla tuotetaan teknisesti edullisempi, mutta myös kestävämpi tuote

Chryso-liiketoiminta tukee hyvin elinkaariajattelua, kun betonialan asiakkaille voidaan toimittaa monipuolisesti tuotteita ja tukea, joiden avulla he voivat luoda lisäarvoa rakentamilleen rakennuksille ja helpottaa esimerkiksi urakoitsijoiden työtä.

– Odotan kovasti, että saadaan liiketoiminta Suomessa käyntiin ja päästään palvelemaan asiakkaita. On myös hyvin mielenkiintoista olla mukana betoniin liittyvässä vastuullisessa kehitystyössä. Betonialan kiinnostavia kehitysalueita ovat esimerkiksi geopolymeerit, kierrätetyn betonin uudelleenkäyttö, sekä murskeen tai jopa heikomman kiviaineen käyttö materiaalina arvokkaan neitseellisen raaka-aineen sijaan, Kaasalainen sanoo. 

Back top